Pagina's

zaterdag 9 juni 2012

Dag 6: Diverse uitgaven

Dag 6: Vorige week, bij het onder de loep nemen van alle uitgaven, zag ik dat er naast de vaste lasten (waaronder ook de boodschappen) veel afschrijvingen zijn voor van alles en nog wat. Kleding natuurlijk, maar ook pinbedragen wat contant de portemonnee ingaat, cadeautjes, dierenvoer- en benodigdheden en onnodige hebbedingen. In totaal in mei een bedrag van bijna 700 euro!!!!! Uitgavepost "allerlei" ga ik eens even opsplitsen in potjes! Ik heb het volgende bedacht:

Kleding en schoenen: Er gaat alleen nog kleding gekocht worden van de kinderbijslag! Dit geld gaat op een aparte rekening en daar moeten we het maar mee doen. Zo drukken de kosten niet op ons maandelijkse budget.


Huisdieren: Ik ben gek op mijn konijnen en mijn hond en vind dat ze alle drie goed te eten moeten krijgen. Maar ook hier ga ik veel te makkelijk over de schreef om ze GRUWELIJK te verwennen. Voor 2 konijnen en een hond komt een budget van € 50 per maand. Het is de bedoeling dat ik hier dik onder blijf, zodat ik een buffertje kan opbouwen voor dierenartskosten.

Cadeautjes
We hebben een aardig grote familie- en vriendenkring en met 4 kinderen zijn er ook een aantal kinderfeestjes natuurlijk. Eigenlijk heb ik al jaren een maximumbedrag van € 10 euro voor volwassenen en € 7,50 voor kinderen in mijn hoofd, maar op de bankafschriften komt regelmatig voor dat er in de speelgoedwinkel € 12,50 o.i.d wordt afgeschreven. Daar ga ik echt mee stoppen, want naast het feit dat je veel geld uitgeeft, geef je eigenlijk de ander ook een soort verplichting om duurdere cadeaus voor jou of jou kinderen te geven. Mooi niet dus. Verder heb ik met een aantal vriendinnen en mijn zusje afgesproken geen cadeautjes meer te doen, maar alleen iets symbolisch. Bijvoorbeeld een tegoedbon voor een keertje oppassen, een zelfgemaakte kaart met een mooi gedicht, een stekje van een plant uit eigen tuin etc. Want wat blijkt... ik ben niet de enige die een stapje terug wil (lees: MOET) gaan doen! 
Op de rommelmarkt kocht ik laatst een heel stel minivaasjes voor 20 cent per stuk! Bij de bloemenwinkel een losse bloem en een stukje groen kopen, een celofaantje me grote strik eromheen en je hebt een leuk cadeautje! Voor een paar euro...
Voor de cadeautjes komt een budget van € 100 per maand.

Overig
Videotheek? Mooi niet meer! Bij onze bibliotheek kun je ook leuke dvd's lenen! Flesje drinken onderweg? Sinds vorige week zit er standaard een gevuld flesje in mijn tas!
Wenskaarten? Ik heb een flinke voorraad gekocht bij een voordeelwinkel! Nog geen 30 cent per kaart! En dat terwijl ik regelmatig kaarten kocht van 2 euro per stuk! 
Bloemen voor mezelf? Af en toe natuurlijk wel, maar ik hou het nu bij een gerbera-tje, een losse roos of een arthurium. Samen met een stukje groen uit de tuin!  
En die andere uitgaven waar ik niet eens weet WAAR ik het aan heb uitgegeven? Die doe ik niet meer! Ik denk nu iedere keer NA voor ik mijn portemonnee pak! Heb ik het echt nodig? Nee....
Voor de "overige" uitgaven komt een budget van € 25 per maand.


Ook vandaag kan ik niet goed uitrekenen wat een besparing per jaar dit op gaat leveren. Wel denk ik dat dit schrikbarend veel is...

5 opmerkingen:

  1. Oeff, 700 euro ... dat is een hele hap.
    Goed dat je alles eens op de rij gezet hebt
    want als ik het zo lees gaat dit je echt heel
    veel schelen straks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 700 euro is inderdaad erg veel!
    Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar wellicht is 7,50 euro voor een kinderverjaardag nog veel... wij kopen vaak iets van 3 tot 5 euro, ook leuk. Tips:
    - neem bakken-aanbiedingen bij bijv Hema mee en maak een cadeautjeskast. Daar kan je ook voor de volwassenen cadeautjes in doen, als je een 2-halen-1-betalen aanbieding van douchegels of chocola tegenkomt
    - op "kinderkleedjesmarkten" ligt vaak nieuw speelgoed wat nog niet eens is uitgepakt! Wij nemen dit dan mee (als het leuk is ;-) ) en dit gaat ook in de cadeaukast

    Kleding kan je ook vaak vooruit kopen in de aanbieding, denk bijvoorbeeld aan neutrale t-shirts. Als je je aboneert op bijvoorbeeld nieuwsbrief van de Hema krijg je elke week de 'folder' in je mailbox en dan zie je meteen wanneer de shirts in de aanbieding gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om je blogjes te lezen! Ik ben zelf ook net begonnen met besparen, en daarover houd ik ook een blog bij. Heb toevallig ook net wat geschreven over cadeautjes en wat voor kostenpost dat eigenlijk wel niet is.. Succes met besparen en ik ga je berichtjes volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons is dit ook de grootste post in een maand. Ik heb voor overige 550 euro per maand en ik heb het dit jaar nog niet één keer klaar gekregen om onder dit bedrag te komen. Hierin zit bij ons benzine, (130) kapper, zakgeld, koopzegels, cadeau's, kleding, uitgaan, terrasje pikken, spullen voor in de tuin, schoenen enz enz. eigenlijk alles dat geen eten is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons is diesel een aparte post, net als zakgeld en koopzegels (die doe ik van het boodschappengeld). Verder hetzelfde als bij jou!

      Verwijderen